HIFI4ALL.DK
Metrum Acoustics Pavane
Mikkel Gige  [24.05.2015]
I disse tider hvor streaming er det nye sort, har det ikke skortet med nye D/A konvertere. Og når et mærke som Metrum sender et nyt statementprodukt på markedet, så skal det ses og høres. Og det er lige hvad, vi gør her

Jeg tror ikke, at Metrum Acoustics behøver nærmere introduktion, men for de der ikke har hørt navnet før, er der tale om et mindre hollandsk firma, med speciale i D/A konvertere. Men ikke bare konvertere… NOS konvertere! Normalt betyder NOS ”New Old Stock”, hvilket ikke er tilfældet her. I dac’s sammenhænge betyder NOS ”Non OverSampling”.

I CD’ens tidlige år blev oversampling brugt kraftigt i markedsføringen af afspillere til sølvskiverne, og blev ofte beskrevet som 4x eller 8x. Bag udtrykket oversampling ligger betydningen, at man ”afkoder” bitstrømmen flere gange, og dermed får en mere ”korrekt” kurve og flere punkter i aflæsningen, som skal blive til det endelige analoge signal. I dag bruger man det ikke længere til markedsføring… det er der bare.   

Og så alligevel ikke, for blandt andet Metrum har valgt det fra, fordi de mener, at det giver et kunstigt skær, hvor ingen oversampling er mere tro mod musikken. Og i dag er antallet af bits og upsampling meget mere ”hot”. I sidste ende handler det jo bare om musik, og der er mange vej til Rom. Og Metrum har faktisk aldrig benyttet andet, inklusiv deres mindre modeller.

I denne test er det så sidste nye knopskud i familien, Pavane, der er kommet under luppen… og høretragten. Pavane er egentlig meget lig de mindre modeller, Octave II og Hex. Men hvor disse benytter ”industri” D/A-kredse, så er D/A kredsene i Pavane helt nyudviklede og lavet specielt til Pavane. Og som i den mindre model Hex benyttes der fire kredse i parallel per kanal (Octave II benytter samme print som Hex, om end kun et af slagsen).

Og faktisk er konstruktionen af Pavane og Hex meget lig hinanden. Tre solide trafoer til forsyningen af strøm til de fine kredsløb, to til lyden og en til digital-delen og resten af logikken (i Octave II er der en enkelt trafo). På Pavane har man så yderligere udskiftet lytterne i forsyningen til færre, men større.

Til gengæld er kabinettet gjort en hel del kraftigere end Hex, og består af et kraftigt dobbelt chassis, med generøs brug af dæmpemateriale. Fronten og siderne består af lækkert forarbejde aluminiumsprofiler, og toppen er en sandwich af en tyk stålplade og hærdet glas.

På bagsiden finder man tilslutninger af enhver art, så man er rigeligt dækket ind. Der er også balancerede forbindelser til både digital ind og analog ud. Pavane er en ægte balanceret konstruktion, og de ubalancerede udgange er også "semi"-balancerede, da signalet tappes direkte på det balancerede output via en lille transformer. Til gengæld er output fra dac-kredsene så kraftigt, at der ikke er noget decideret udgangskredsløb. Det trækkes direkte fra kredsene og gennem I/V kredsløbet. 

Som med så mange andre dac’s, så kræver installationen af Pavane’s USB interface lidt teknisk snilde af brugeren. Dette er i øvrigt leveret af M2Tech! Først skal man finde den rigtige driver på Metrum’s hjemmeside (der er flere at vælge imellem). Denne skal så installeres, og efterfølgende skal interfacet aktiveres manuelt på laptop’en. Hvornår lærer dac producenterne dog, at dette bare skal være plug and play? Audiophilleo, der benyttes som reference, kan sagtens finde ud af det!

Lytteindtryk

Metrum Pavane er god, rigtig god faktisk… og lige så god som McIntosh MCD500’s dac og analoge udgang. Til en start blev Pavane sat sammen med Mc’en, som leverede data via sit drev, og signal ud via de balancerede udgange på Pavane. Der er ikke forskel på lyden fra de ubalancerede udgange, hvilket selvfølgelig blev afprøvet. MCD500 blev ligeledes forbundet, men via sine ubalancerede udgange, og på den måde kunne der hurtigt skiftes på forforstærkeren mellem de to for direkte A/B sammenligning.

Og det mest fantastiske er, at uanset hvordan og hvorledes jeg vendte og drejede tingene, og uanset hvor mange plader der blev spillet, så var det umuligt at finde forskelle mellem Pavane og Mc’en. Det er ganske godt gået af Pavane, når man tænker på, at prisen trods alt er en del lavere. Og kombineret med en god PC eller Mac, så har man et ganske konkurrencedygtigt setup. Men det skal ske via S/P-dif, som jeg beskriver senere.

Jeg har ved tidligere lejlighed haft mulighed for, at lytte til de mindre modeller Octave II og Hex fra Metrum, og har haft samme oplevelse med disse. Dog kunne man med Octave II godt høre meget små forskelle, hvor den ikke havde helt samme performance som MCD500, men det var virkelig småting, der skilte de to!

Og dermed spiller Pavane med fuldstændig samme letflydenhed, som det der kommer ud via McIntosh’ens analoge udgange. Bas der på en gang er både stram og præcis, men også dejlig blød og nuanceret, med masser af detaljer. Ligeså i mellemtone og diskant, hvor naturlighed og luftighed sætter dagsordenen. Det flyder afsted på naturligste vis.

Samtidig gengives alle de tekniske sider af musikken ganske som Mc’en. Stor rumfornemmelse, masser af detaljer og mange lag i musikken, a la den lagkage-lyd, jeg sætter så stor pris på, hvor alle instrumenter og sangere får deres eget lag i musikken, helt fri af hinanden.

Jeg kunne sagtens fortsætte, men det ville egentlig bare være en genfortælling fra testen af Mc’en. Her ville en tur forbi denne anmeldelse være fyldestgørende. Men det fortæller også, at vi med Metrum Pavane er oppe i en kaliber af dac’s, hvor det er den digitale kilde, der sætter begrænsningen. Og med dac’s som Pavane (og Hex), samt andre dac’s der fornylig er anmeldt her på siden, så har vi mere eller mindre nået toppen af hvad, der er opnåeligt med dagens teknik, både på mediets og afspillerens side.

Men… streaming via USB på Pavane var en blandet oplevelse, og en ting er den lidt besværlige installation, men lyden var slet ikke som forventet. Og i modsætning til når signalet blev leveret via Mc’ens drev, så var der via USB noget kant og hårdhed i lyden. Det har jeg også oplevet – i mindre grad – via Audiophilleo’en gennem Mc’ens dac’s, men slet ikke i den her størrelse?! Der var stadig masser af rumfornemmelse, detaljer og alle de andre tekniske finurligheder, som via CD. Men musikaliteten var fuldkommen væk.

Hidtil har min laptop fået skylden, men det viste sig slet ikke, at holde stik. Det blev nemlig for alvor interessant, da Audiophilleo’en blev sat til via S/P-dif indgangen på Pavane. Væk var al hårdhed og kant, og faktisk var det fuldstændig på niveau med lyden via CD-drevet. På den måde blev det også bedre end via Audiophilleo’en, når denne spiller med Mc’en. Og så er det jo netop plug and play med Audiophilleo’en.

Konklusion

Metrum Pavane er en fantastisk god dac, som er fuldt ud på niveau med McIntosh MCD500 i lytterummet, både på musikalitet og de tekniske sider af musikken. Dog kun når signalet leveres via S/P-dif indgangen. Via USB fik lyden noget kant og hårdhed, som ødelagde den musikalske oplevelse, om end de tekniske sider af musikken stadig var rigtig gode.

Men Pavane placerer sig prismæssigt lidt over mængden af andre fremragende ”High End” dac’s på markedet, og får derfor skarp konkurrence. Selv Metrum’s egen Hex er en skarp konkurrent, og man skal op i virkelig dyrt udstyr for - måske - at opleve en forskel.

Men ser man bort fra lyden via USB indgangen, og installation af selvsamme, så er Pavane i helt klart i ”Top Klasse”, og den får denne udmærkelse med på vejen. Og kombinerer man den med en streamingkilde via S/P-dif, så er den også rent økonomisk en skarp konkurrent til McIntosh MCD500!


Specifikationer:

  • Princip: Non OverSampling D/A konverter
  • USB input: 44.1-384kHz
  • S/P-dif input: 44.1-192kHz
  • Optisk input: 44.1-96kHz
  • Dimensioner: 44 x 8,5 x 32 cm (B x H x D).
  • Vægt: 10 kg.

Pris: Kr. 37.500,-.


Forhandler:

Mindtech

Web: www.mindtech.dk
Mail: mail@mindtech.dk
Tlf: 23 88 80 95


Reference-udstyr:

  • Pladespiller: Michell GyroDec SE, Reed 3P
  • Pickup: Benz Micro Ebony TR, Goldring Legacy
  • Stepup/Riaa: Ortofon ST-80SE, Vincent PHO-700
  • CD-afspiller: McIntosh MCD500
  • Streamer: Audiophilleo 2
  • Forstærkere: Audio Analogue Bellini, Vincent SP-995
  • Højtalere: Xavian XN360
  • Kabler: Vincent XLR, SilverSonic AirMatrix RCA, SilverSonic Q10, SilverSonic D-75, AM USB
  • Strømfilter: Isotek Syncro, PS Audio Dectet
  • Tilbehør: Sound InVision paneler, SoundSmith EZ-mount


Lytterum:

Lytterummet er rektangulært, lige under 20 m2. Højtalerne spiller på tværs af rummet med ½ meter til bagvæggen og over 1 meter til sidevæggene. Højtalere og lytteposition udgør en ligebenet trekant, med 2 meter på hver led. Rummet dæmpet med absorbenter og diffuserende paneler.

 


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.