HIFI4ALL.DK
En CD-spiller, tak... S'gerne, frue..... 280.000,- !
Bruno Barcelli  [23.03.2003]
Vitus Audio ?? Endnu een af de små importører dér ?? Måske, men der er intet galt med smagsløgene...

Hvad siger du til en 2-kanals SACD afspiller med 261 siders manual, 50 ind- og udgange på bagsiden, 2 fjernbetjeninger og en pris på 280.000 dask….. ? Må jeg have lov at præsentere dCS ! Dette er måske den SACD afspiller i verden, der både er den fedeste, den mest besynderlige og måske også den mest irriterende. Men lad os starte fra bunden:

dCS’en består i virkeligheden af tre separate enheder:

En CD / SACD transport kaldet dCS Verdi
En  upsampler eller D/D konverter som hedder dCS Elgar Plus
En D/A konverter med navnet dCS Purcell

Selv om du her har med den absolutte elite og frontløber hvad angår digital teknologi at gøre, er sættet egentlig ganske nydeligt. Elgar ’en skal stå på toppen af kransekagen med sine pyramidelignende skrå sider og marmoragtige topplade, mens Purcell og Verdi bogstavelig talt ligger under for presset af den tunge konverter. Det sorte sæt udstråler al den pondus og autoritet, du på nogen måde kan forlange – alligevel er det lidt af en gåde, at et sæt med disse integrationsmuligheder og prisklasse har forskelligfarvede lamper rundt omkring. Jeg vil undlade at gøre mig selv forvirret ved at beskrive de enkelte knappers funktioner og det gælder også mulighederne angående de 50 stik på bagsiden. Jeg vil dog lige bemærke, at sættet naturligvis kan køre de digitale signaler balancerede og du har mulighed for at trække clock’ens signaler ud via BNC. Sættet kan desuden fungere som konverter for stort set alt andet digitalt lydudstyr og har indbygget volumenkontrol, så det også kan benyttes som forforstærker med tilslutning direkte til et effekttrin. Det er i denne opkobling, vi har testet sættet. Upsampleren benytter et 1394 interface (firewire). Da dCS som en af de få, ikke bruger "standard" chipset fra  diverse leverandøre, som f.eks. Burr Brown, Analog Devices, Cystal ect. men laver deres egne fra bunden, har man den store fordel, at alt kan opgraderes i takt med nye standarder, funktionaliteter ect. Dvs at  sættet er rimelig fremtidssikret. Nuværende ejere har altså muligheden for at få opgraderet deres udstyr til nyeste version.

Upsampleren Purcell er et teknologisk state-of-the-art stykke værktøj, hvor du har mulighed for at indstille stort set alle tænkelige og mindst lige så mange utænkelige digitale parametre, som går lige fra så simple ting som at få vist softwareversionen i displayet til at vælge mellem første, tredje eller niende ordens noiseshaping. Sammen med et utal af filtre, dithertyper, wordlengths, samplerates og andre indstillinger efterlader Purcell et indtryk af organiseret kaos, som tilbyder flere muligheder end løsninger. Det er helt klart, at ingeniørerne har boltret sig i den digitale manipulations muligheder og kombineret det hele med de bedste audiofile stumper, der findes på planeten de steder, hvor det er relevant. Det fede er, at du kan tilpasse din upsampling på 100’vis af måder, mens det er knap så fedt, at du til evig tid vil være i tvivl om, hvorvidt den aktuelle indstilling er bedre eller værre end en hvilken som helst anden….
Fik jeg overhovedet nævnt, at Purcells grundlæggende funktion er at tilpasse sample rates til ethvert formål og trække det allerbedste ud af det digitale kildemateriale ved at upsample kildens sample rates til den højst opnåelige – uanset om det måtte være 16 bit / 32 KHz over 24 bit 192 KHz eller ren DSD som understøttelse for SACD i stereo.
Purcell har sin egen clock, som kan distribueres til eksterne drev, hvilket i dette tilfælde vil sige, at Verdi’en kan trække clock’en via et coaxialt kabel.


Selve CD transporten, Verdi, er i sig selv et virkelig lækkert stykke værktøj, som både mekanisk og elektrisk også er skruet sammen af planetens bedste råvarer. Transporten kan integreres med stort set alt relevant digitalt udstyr via de mange tilslutninger, som ud over balancerede og ubalancerede digitale tilslutninger også har IEEE1394  interface til understøttelse af DSD data og SACD
Den arbejder i det daglige særdeles vidunderligt – der er ganske enkelt ikke et eneste klagepunkt, men det er lidt sært, at stå med en SACD-afspiller til flere hundrede tusinder af kroner uden at kunne udnytte SACD-formatets multikanalspotentiale.

Elgar er D/A-konverteren, som i hele sin principielle betjeningsstruktur minder om Purcell’en. Igen har du hundreder af kombinationsmuligheder, når jeg tager de forskellige indgange, filtre og synkroniseringsmuligheder med.

Manualen eller rettere manualerne er glimrende skrevet på engelsk og der følger en håndfuld oversigtskort med til de enkelte enheders menuer.
Jeg må indrømme, at jeg i starten ikke vidste, hvad jeg skulle stille op med dette fyrværkeri af digital teknik. Skulle jeg kalde det branchens mest overflødige produkt, legetøj for knap’o’maniske milliadærer eller et supergenialt produkt, som vi bare har manglet.
Sandheden er måske at finde et eller andet sted i midten af alle disse poler. Jeg må indrømme, at selv om langt de fleste digitale manipulationer er mig ligegyldige, kan jeg efter en uges intenst arbejde med sættet godt se, at der er konsistens i de grundlæggende tanker bag det.
Det hænger i høj grad sammen med de resultater, der kommer ud af højttalerne. Upsamplingen er intet mindre end fantastisk skruet sammen og løfter det traditionelle CD-format til overlevelse mange årtier endnu – specielt hvis der til stadighed findes folk, som dem hos dCS, der konstant forsker videre i dither og noiseshaping teknologierne med udgangspunkt i 16 bit 44.1 KHz. Mulighederne for fremtiden tegner ret godt – specielt når vi nu rent faktisk er i stand til at producere kildemateriale, som fra starten er i eksempelvis 24 bit / 192 KHz. Lur mig om ikke der er en kogende hjerne hos dCS, der pønser på at upsample dette format til noget endnu vildere… ??

Lyden

I Guds Eget Land har Mark Fremer fra StereoPhile netop haft fingre i samme sæt og rost det til skyerne. Det er nok også lidt nemmere at tælle til 280.000 når man ikke bliver revet i laser af skatter og afgifter på 70 - 80 procent.
Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal beskrive lyden fra dette specielle sæt. Der har været tider, hvor jeg har tænkt, at den lydkvalitet kunne jeg da også få ud af andre suveræne CD-afspillere, men så er der de mange øjeblikke, hvor jeg har tænkt: ”Det var egentlig sært, at cellistens negl på venstre hånds ringfinger ikke er klippet helt så langt ned som de andre fingres negle” eller ”Nu kan alle faktisk høre, når Rigoletto synger fra et punkt to trin oppe af stigen i den scene, hvor han lokkes til at klatre over muren til sit eget hus.”
Sagt på godt gammeldaws dansk: Den spiller allerhelvedes detaljeret, er overraskende musikalsk og er det bedste, jeg i min karriere som anmelder har lagt øre til. Dermed mener jeg, at hele konstruktionen bærer så tydeligt præg af at være ren ingeniørkunst, er det intet mindre end overraskende, at de samme hjerner også har haft overskud til at bygge så meget musik ind i samtidig. Hvis de kære ingeniører dog bare havde truffet valgene omkring de optimale indstillinger fra starten, så ville sættet også have været til at installere og betjene af almindelige mennesker. Omvendt er det et eller andet sted også befriende, at der er mennesker, der tør trodse den universelle plug’n’play tendens, der har sat mange nørders indflydelse på tingene ud af kraft. Det har dog sin helt kontante pris !

Sætpris: Ca. 280.000,-

Vitus Audio
www.vitusaudio.com
E-mail: info@vitusaudio.com
Tlf.: 9626 8046
Fax: 9626 8047


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.