HIFI4ALL.DK
3-dobbelt test: Primare CD, for- og effektforstærker
Bruno Barcelli  [01.02.2003]
Primare PRE 30 forforstærker, Primare D30.2 CD-spiller og Primare A30.2 effektforstærker: En stærk trio.

Jeg må med skam indrømme, at det er så mange år siden, jeg sidst havde Primare på testbænken, at jeg næsten ikke kan huske at indplacere hverken lyd eller teknik i min referenceramme. 
Omvendt betyder det jo så, at der er frit slag i bolledejen for at få nye indtryk til at manifestere sig. I denne forbindelse så jeg testens produkter på KT’s udstilling i Odense og må indrømme, at de ved første øjekast sagtens kunne ligne distanceblændere – jeg mener, det er jo små produkter i en størrelse, vi musikere ville 1,5 – 2 units høje i et lidt diskret på kanten til kedeligt design, og havde de været af østlig oprindelse, ville de måske have vandret videre uden min bevågenhed endnu et par år.
Da KT-messen var færdig søndag aften, havde jeg dog fået en aftale i stand om at hente produkterne på Primares stand, men efter en laaang og fantastisk weekend, fik jeg mit første Primare-chok. De tre dåser er ganske enkelt uhyggelig tunge ! Bevares – vi snakker 11 – 16 kg pr styk, men den lange weekend, de 3 timers søvn og nedpakningen af vores stand gjorde, at det eneste, jeg orkede at slæbe med, var forforstærkeren P30.1. De andre fik jeg en uge senere bragt til døren – herligt !

Primare PRE 30 til ca. 15.000 kroner

Lad mig slå det fast først som sidst. PRE 30 er en aldeles vidunderlig forforstærker, som jeg meget nemt kunne blive dybt afhængig af.
PRE 30 er det første produkt designet af den nye mand hos Primare, Mike Bladelius, som tidligere har slået sine folder hos bl.a. Treshold. Fronten er udstyret med tre alu-drejeknapper til hhv. input, volume og afbryder, mens et par trykknapper er forsynet med påskriften SURR og LEVEL, så mon ikke dette design vil være at se i Primares kommende hjemmebio udstyr ? På bagsiden findes de væsentligste indgange til stereobrug sammen med både XLR- og RCA stik til udgangen. Desuden er der to dataindgange til opkobling for opdateringer – sandsynligvis først, når den fødes som surround-maskine.

Indvendigt er der ikke meget at komme efter – et stort bundprint i glasfiber udgør hjertet og signalvejes er fodret med komponenter af ganske glimrende kvalitet. Det gælder for øvrigt også den digitale volumekontrol og relæer.
Jeg må tilstå, at på forforstærkersiden har jeg den seneste tid været uden kvalificerede komponenter. Ikke siden jeg begik den enorme brøler at sælge min gamle Proceed PRE, har jeg haft en fornuftig stereoforforstærker på hylden, men har måtte nøjes med testeksemplarer, integrerede forstærkere med preout eller en eller anden surroundting. Om det er derfor, PRE 30 har begejstret mig er næppe til at afgøre 100 %, men under alle omstændigheder har denne test bevist, at der stadig er langt fra at benytte et integreret produkt som forforstærker til at få sig en kvalificeret dåse til netop denne opgaveløsning.

Musikken
Med PRE 30 i første omgang forbundet med balancerede MIT kabler til GamuT D200 og med Thules balancerede udgave af Spirit CD-spilleren, var det særdeles nemt at identificere PRS 30’s indflydelse på den samlede lyd, da det var den eneste ukendte spilledåse i setup’et. Endnu en gang endte førstedagen med, at jeg syntes, der var alt for få CD’ere i samlingen, og de der var, lå spredt ud over gulvet i lytterummet.

PRE 30 har en herlig evne til at forholde sig total cool overfor den musikstil, der bliver spillet. Alle genrer bliver håndteret med stoisk ro og med en autoritet, som kendes fra dirigenten Celibidaches storhedstid. Intet er for småt – intet er for stort ! PRE 20 får nærmest ekspederet signalet fra kilden videre uden at forholde sig synderligt til indholdet. Til gengæld gør den det med overbevisende klarhed og detaljering. Der er faktisk ingen grund til at pille de enkelte frekvensafsnit fra hinanden. Det samlede område behandles nemlig særdeles homogent i hele det dynamiske spektrum. Der er kort sagt ingen områder, der stikker af fra de andre. Hvis jeg går totalt i navlepille-mode, havde jeg på et tidspunkt en fornemmelse af, at på trods af homogeniteten, blev det samlede dynamiske indtryk en anelse supprimeret ved lave lydstyrker. Så snart der røg lidt havre i truget, var denne fornemmelse væk og dynamisk svære opgaver som gengivelse af næroptagelser af flygel, trommer og andre dynamikkrævende instrumenter, var intet mindre end ren nydelse. Denne mikrokomprimerende fornemmelse viste sig i længden at være et særdeles positivt karaktertræk ved dynamisk kompliceret, klassisk musik, da de undertiden irriterende kontraster fik en mere behagelig karakter, end det oftest opleves med eksempelvis klinisk analyserende udstyr.

Detaljeringen og evnen til at gengive optagerummet er ligeledes en kilde til stor glæde og kan holde dig fanget i timevis, hvis de rigtige optagelser findes i samlingen. Jeg har i tidligere tests omtalt det sted i Mozarts Tryllefløjte på Deutsche Grammophons Highlight udgave, hvor Papageno står en anelse tilbage på scenen i forhold til de tre andre sangere – PRE 30 fastholder dette indtryk og sørger konstant for at der er god luft omkring sangerne samtidig med, at orkesteret ligger klippefast i orkestergraven.

I min anden favoritgenre, nemlig den ”symfoniske” heavyrock, er der fremragende styr på Dream Theaters episke ”Images and Words” selv på de mest komplicerede steder, hvor Mike Portnoys ekvilibristiske trommespil ( den mand HAR kun to arme og to ben !!!) flankeres af et fuldstændig fyldt lydbillede fra de øvrige musikere. Det resulterer i et klart overblik over de avancerede rytmer og udfordrende arrangementer – du bliver kort sagt totalt opslugt i musikkens univers.

Når det er sagt, findes der også stilarter, hvor PRE 30 forholder sig nærmest ligegyldig overfor musikken. Cool jazz, mindre heldige lagkageoptagelser, og snorke-techno-synth-pop med alvorlige til vredt udseende unge, engelske mænd bliver serveret på en lidt træt facon. Men måske er det meningen eller også er det bare fordi disse stilarter stort set altid keder mig enormt.

Konklusion
PRE 30 viser, at Primare er med helt fremme i den høje middelklasse og bevares det positive indtryk i stereo, når den en dag kommer fuldt klædt på til hjemmebiffen, er det måske her, audiophile med et budget på mindre en formuen skal overveje at lægge investeringerne. Der er i hvert fald intet tabt for 2-kanal folket i at invitere PRE 30 ind på en lytter.
Primare laver en ganske god remote i aluminium, som er ekstraudstyr – husk at få den med.

Tech Spec: http://www.audiotra.de/primare/primare_pre30.html

 

Primare D30.2 CD-spiller til ca. 16.500 kroner

Som nævnt ankom denne CD-spiller sammen med sin fætter, effektforstærkeren A30.2 en uges tid efter PRE 30, osm på dette tidspunkt havde spillet konstant og derfor nu var en kendt variabel i opstillingen. D30.2 er en uhyggelig tung sag med en front, der matcher de øvrige Primare produkter med 7 trykknapper til den daglige betjening uden remote. Jeg kan dog kun anbefale købet af Primares remote C31 eller i nødstilfælde en standard Philips programmerbar remote, da Philipskoderne synes at virke ganske fint. De 7 knapper på fronten er nemlig dårligt afmærkede, så du skal have masser af lys på og nypudsede briller for at se, hvad der står. Bagsiden er forbilledligt udstyret med guldbelagte RCA- og XLR-stik til fuldt balancerede udgangsignaler. Til testen benyttede jeg den balancerede opkobling med kabler fra GamuT og MIT.

Drevet er præcist og signalerer kvalitet, D/A konverteren håndterer 24 bit / 96 KHz og det samme gør de digitale filtre. Hermed hævder Primare, at maskine er ideel til afspilning af CD’ere med denne opløsning. Hele 13 isolerede lokale strømforsyninger er med til at sikre mod interferens og støj og få fuldt udbytte af den balancerede drift.

Musikken
Vel på plads i kæden viste det sig, at selv om D30.2 var tilspillet, gik der alligevel et kvarters tid, før det hele faldt på plads. Selv om opstillingen med Thules balancerede Spirit CD gav store oplevelser, afsløredes begrænsningerne sig med det samme med D30.2, som retfærdigvis koster det dobbelte. Igen var det Mozarts Tryllefløjten, der lagde stilen an med en bedårende dejlig gengivelse af kvindestemmer. D30.2 bidrog med endnu mere luft omkring stemmen og en detaljering, der fik mig til at opdage nye facetter i stemmerne. Den enorme præcision fik mig et kort øjeblik til at overveje mængden af mundvand hos sopranen var lige i overkanten og i overturen står fagottens triller med en fornyet dimension. Skøønt !
Den fornemme opløsning af lydbilledet sammen med en glimrende dynamisk formåen og det tilsyneladende lave indhold af forvrængning kan holde dig fanget i musikkens univers i timevis uden lyttetræthed. Når du omsider overvejer at tildele familien et kvarters tid, er det som om D30.2 udfordrer dig til at blive hængende – løsningen er naturligvis at invitere familien til at lytte med !!

Der er ingen tvivl om, at D30.2 giver en rimelig neutral og fair gengivelse af dine CD’ere, men på et enkelt punkt savnede jeg en smule i forhold til Thule spilleren – nemlig en anelse mere pondus i bassen. Vi er godt nok helt nede i petitesseafdelingen, men jeg kunne godt bruge en anelse mere varme i de nedre regioner… altså musikalsk !! På almindelige optagelser savner jeg lige lidt mere krop, mens optagelser med en i forvejen tilbagetrukket bas, bliver indtrykket næsten for ferskt. Hvis du samtidig spiller på små eller bassvage højttalere, er der en risiko for, at der er noget, du slet ikke får med. Men måske er det i disse tilfælde uretfærdigt at lægge skylden på D30.2. Omvendt vil musiknydere, som indtil nu har haft et enkelt kønshår for meget eller manglet lidt kontrol over området fra deres gamle CD-maskine, kunne finde en god løsning med D30.2.

Sætter jeg luppen over de enkelte frekvensområder er diskanten både nærværende og herligt opløst med myriader af overtoner. Jeg har allerede været inde på mellemtonens fine egenskaber i forhold til kvindestemmer, som jo er et historisk kritikpunkt ved CD-spillere, men i de senere år synes kritikken ligesom at være forstummet en del. Der er heller ikke noget at komme efter her, mens basområdet – ud over de allerede nævnte oplevelser – er flot opløst med fuld kontrol helt ned til kælderetagen.

Konklusion
Der findes trods alt en del kvalificerede CD-løsninger i denne prisklasse. Udviklingen viser også, at CD-gengivelsen fra de seneste generationer af DVD / SACD-maskiner i området mellem 20 – 30.000 kroner bestemt kan tilgodese manges behov. Selv om jeg ikke vil tøve med at invitere D30.2, hvis 2-kanals anlægget skulle have ny CD-maskine, må både jeg og Primare se i øjnene, at mange hifi-glade kunders problem med at få integreret hjemmebiografen og stereoanlægget og dermed spare titusindevis af kroner langsomt bliver nemmere og måske kan begrænse købelysten af CD-spillere i denne prisklasse i fremtiden. Dette problem deler Primare naturligvis med alle andre producenter, men som kunde kan det være svært at tage beslutningen om en ren 2-kanals afspiller… med mindre hjemmebiografen enten er separat eller ikke eksisterende. I dette tilfælde vil D30.2 være en særdeles kvalificeret kandidat.

Tech Spec

Primare A30.2 effektforstærker til ca. 15.000 kroner

I samme design som de to øvrige Primare produkter finder du også dette effekttrin, som ud over denne model også findes i en 3- og 5-kanals udgave. A30.2 er dog kendetegnet ved at være en helt selvstændig konstruktion opbygget efter dual-mono princippet med to ringkernetrafoer og spejlede kanaler på fælles print. Bagsiden er ganske veludstyret, og som de øvrige forsynet med både RCA- og XLR-stik, en remoteindgang til minijack, der kan sætte maskinen i standby sammen med f.eks. PRE 30 og et sæt højttalerterminaler, der på ingen måde er imponerende med både er solide og holder både kabelender i rimelig diameter og bananstik. Primare opgiver udgangseffekten til 2 x 120 watt RMS i 8 ohm og 2 x 200 watt RMS i 4 ohm, mens vægten er imponerende 16 kg.

A30.2 var den sidste til at indgå i kæden og erstattede GamuTs D200, som koster tæt på det 3-dobbelte. Derfor blev referencehøjttalerne Dynaudio Contour 3.3 suppleret med både System Audio SA2K, 1270 og B&W CDM1, som jeg alle kender særdeles godt.

Musikken:
Contour 3.3 er en 4 ohms konstruktion som er særdeles watt-sulten, men de 200 watt, som A30.2 skulle vise sig at være tilpas til langt de fleste behov. A30.2 var allerede godt tilspillet, men som de øvrige Primare-ting, vågnede den først rigtigt op efter et stykke tid. Det første indtryk er en glat gengivelse uden nævneværdige afstikkere, men efterhånden som tiden går, viser A30.2 at være en ganske glimrende partner til både PRE 30 og D30.2. Med de rette højttalere, er A30.2 den fætter i familien, der ender med at give den samlede opstilling det sidste skud af nerve og energi. Hvor både forforstærker og CD-spiller er svære at hive personlige holdninger til kildematerialet ud af, er det som om, A30.2 kompletterer setup’et med holdning til materialet. Det skal ikke forstås negativt - A30.2 spiller skam med stor respekt for de indkomne signaler, men adskiller sig fra de øvrige ved at solidarisere sig med musikken - dvs at hvis du lytter til et stykke musik, hvor det kunne være rart med lidt varme i stemmen – ja, så er der varme i stemmen osv.

Selv om det afgjort er gode 2 x 120 watt, der ligger i A30.2, er ressourcerne ikke uendelige. Lytter du til dynamisk krævende musik ved realistiske lydtryk på højttalere, der kræver muskler på bankbogen, kan du undertiden opleve, at definitionen af optagerummet mindskes en sammen med en vis kompression af de øvre områder. Der er dog ikke noget odiøst i dette, da A30.2 deler disse egenskaber med tusindvis af andre glimrende effekttrin. Der er dog et punkt, som A30.2 er særlig stærk på: Det er transienthastigheden så længe du spiller med lydtryk, der ikke skubber trommehinderne længere ind i hovedet end de oprindeligt er designet til ! A30.2 har en unik evne til at få fyret de mikro- og minidynamiske detaljer af med enestående hastighed og præcision. Det er i virkeligheden præcis på dette punkt, at denne 2 x 120 watt’er adskiller sig fra billigere effekttrin med samme eller flere watt på papiret. Dette får en lang række af vidunderlige konsekvenser for det præcise rum, den enestående gengivelser af klavermusik, de nærværende bækkener… du kan selv fortsætte… Det siger sig selv at enorme højttalere med store, tunge basmembraner, der kræver et større kraftværk i baghaven modarbejder disse feinschmecker-tendenser. Derfor skiftede jeg forholdsvis tidligt i testen til System Audios SA2K’ere, som du kan læse en test af et andet sted på Hifi4all.dk. De solide watt med den lave responstid sammen med den enestående basenhed i SA2K’erne får hele sammenkoget af oplevelse til at havne på ordet: ”Timing”. Når alle gloserne om dynamik, frekvensområder og rumformidling er fyret af, er god timing den sidste garanti for, at musikken virkelig rykker – det er her, den kommer til live og placerer dig i midten af et sanseunivers, hvor ord er uden betydning. Det er her, musikken lever ! Den lave grad af forvrængning kan undertiden nærmest hypnotisere dig til at øge volumen, men det er her, du liiige skal holde hesten og ikke spille højere end nødvendigt. Kommer du over tærsklen falder sanseuniverset sammen som reklamefilmen om lottogevinsten, men er dine højttalere bare almindelig effektive, tror jeg dine trommehinder selv vil sætte begrænsningen længe inden.

Konklusion:
A30.2 er en dejlig og absolut nærværende forstærker til en hæderlig pris, som sætter de sidste detaljer på plads i det testede trekløver. Af naturlige årsager hverken kan eller skal den erstatte eller konkurrere med supereffekttrin som D200, der trækker stort set alt, men er du til timing og hurtighed i både højttalere og elektronik, er A30.2 som sine fætre en god kandidat, som bør overvejes seriøst.

Tech spec: http://www.primaresystems.com/Primare_files/a302s.htm

Samlet konklusion:
Hifi-producenter, som har færdige pakkeløsninger svarende til de tre Primare produkter, er meget almindelige i de billigere klasser. Når udgifterne til CD-spiller og forstærkere nærmer sig 45 – 50.000 eller mere, er det ofte folk, der sætter mere pris på produkternes individuelle egenskaber og søger at kombinere en god løsning, der dominerer billedet. Med trioen fra Primare kan både lydkvalitet og design gå op i en højere enhed, så pakken på designfronten bliver mere spiselig for resten familien. De tre spilledåser kan derfor deltage i konkurrencen uanset om det er som enkeltmedlemmer i et ”multietnisk” stereoanlæg eller som samlet løsning.

Samlet systempris: Ca. 46.500,-


Primare
Web: www.primaresystems.com 
 
Distribution:
Web: www.system-audio.com


Udskriften er kun til privat brug - anden brug kræver skriftlige aftale med HIFI4ALL.DK!
Copyright © HIFI4ALL.DK- Alle rettigheder forbeholdes.