Her er du: Anmeldelser - Dynaudio Contour 3.3 højttaler 28. marts 2024 | 11:01   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


Dynaudio Contour 3.3 højttaler
Anmeldelse af: Bruno Barcelli  [01.02.2003] Print testen
De kan noget i Skanderborg, som kun få andre kan gøre efter. Contour 3.3 er et godt eksempel !

Første gang jeg stiftede bekendtskab med Contour 3.3 var ved et besøg på fabrikken i Skanderborg for nogle år siden. Den stod for enden af samlebåndet, klar til at blive lagt i en kasse. Egentlig lignede den ikke noget særligt – herregud… to 8” basser, en mellemtone og en diskant i et slankt kabinet er set masser af gange tidligere. Den eneste grund til, at højttaleren var mere interessant i det øjeblik var, at her stod et færdigt resultat af det produktionsapparat, jeg netop havde været igennem. (Se billederne fra besøget andet sted her på Hifi4all.dk)
 
Når man lige har set en helt enestående produktionsmetode fra fremstillingen af membraner over håndsamlingen af enhederne og samtalerne med udviklingsafdelingen til sammenskruningen af højttalerne, bliver det færdige resultat unægtelig en anelse mere interessant. På Hifi & Elektronik havde jeg stiftet bekendtskab med Contour 3.0, men på det tidspunkt var den en anelse for klassisk i klangen til, at den rigtig fængede mine ører. Her stod den samme højttaler, men med et tilsyneladende bedre basfundament i kraft af en ekstra basenhed. Prisen på 40.000 for et sæt 3.3 er jo også med til at øge forventningerne. Endelig har 3.3 fået en række formidable tests i USA, hvor prisen er intet mindre en 6995 $ !!!!!
 
For fire år siden blev det alvor, da jeg inviterede en række venner og hifi-entusiaster til en helt speciel hifi-aften. Jeg havde fået Knud fra Dynaudio til at medtage et sæt Audience 80 og et sæt Contour 3.3, Ole Lund Christensen fra GamuT kom med et lille udvalg af forstærkere og sin passive kontrol, mens Jens, som var vært for arrangementet, bidrog med kilder fra bl.a. Linn. Humlen var, at lyden fra kombinationen af Contour 3.3 og GamuT D 200 effektforstærkeren havde taget vejret fra samtlige deltagere – inklusive Knud og Ole !! Siden den gang for 4-5 år siden har ønsket om denne kombination gentagne gange ødelagt min nattesøvn og truet med med at lægge familieøkonomien i ruiner, da den samlede kombination af CD-spiller, forforstærker, effekttrin og højttalere runder de 120.000 kroner – og så er det endda stadig kun 2-kanals lyd !!

Stor er glæden nu, hvor Contour 3.3 igen indfinder sig sig i lytterummet – om end i en let ændret udgave med WBT-terminaler. Til denne test består det øvrige udstyr af en Thule Spirit IA 60, en Thule PA 100, Thule Spirit CD m. balancerede udgange, en Primare PRE 30 forforstærker, Primares CD-spiller, Primares 2-kanals effekttrin, en GamuT D200 samt balancerede liniekabler kabler fra GamuT og MIT og højttalerkabler fra Supra og Tara Labs.

Contour er stadig den samme at se på. Oftest fremstår de i eksotiske finishes og selv om terminalerne nu er WBT, sværger Dynaudio stadig til et enkelt sæt – der er således ikke mulighed for hverken biwiring eller –amping.

Diskanten er den fine D260 fra Esotec familien med tekstildome, magnetisk olie ( Magnaflex ), mens motoren er et enormt dobbeltmagnetsystem. På bagsiden har Dynaudio optimeret luftflowet og enheden sidder i eget kabinet.

Mellemtonen på 5,25” er fremstillet af magnesium silikat polymer ( MSP ), som er udviklet af Dynaudio for at konbinere stivhed med lethed. Chassiset er støbt og membranen drives af en 38 mm svingspole i ren aluminium med et dobbelt magnetsystem.

De to 8” enheder er også fremstillet af MSP, som styres af en Hexacoil svingspole i ren aluminium på hele 4”, der ligger uden om det dobbelte magnetsystem for at få mest muligt ud af magnetfeltet. Som du kan se på billederne fra produktionen andet steds på disse sider, er alu-svingspolen loddet til en kobberlitze ved en særlig, hemmelig proces.

Delefilteret er et 1.ordens filter med impedanskorrektion med metalfilmskondensatorer og egne spoler. Alle enheder er monteret i egne interne kabinetter, mens selve kabinettet er fremstillet af 1” MDF med bitumen materialer og hidsige krydsafstivninger. Der medfølger spikes og skummateriale til dæmpning af basportene. Produktionen er så miljøvenligt anlagt som muligt med ugiftig lim og behandling af det indre kabinet mod gasser fra MDF’en. Endelig følger der frontstof med, som du lige så godt kan skrotte først som sidst !

Første lyttesession afslørede med det samme, at 3.3 erne skal afkobles fra gulvet enten i form af de medfølgende spikes eller i dette tilfælde med et hold heftige gummifødder. Opstillingen er ikke superkritisk, men vi fik dog det optimale lydbillede en meter fra både bag- og sidevægge – let vinklet mod lyttepositionen. 3.3 er en temmelig høj højttaler og med gummifødderne sad jeg et stykke under diskanten. I visse tilfælde kan det give problemer med frekvensgangen, men i dette tilfælde var det bare helt i orden. Faktisk viste det sig, at en stor pude under bagdelen, som bragte mig i niveau med diskanten syntes at sænke det vigtige niveau og den dynamiske fornemmelse af det nedre mellemtoneniveau.

Vel plantet i sofaens dybe hynder begyndte 4 dages intensiv lytning. Heldigvis var enhederne næsten tilspillet og vandt kun beskedent i løbet af testen. Det første ord, der faldt mig ind var neutralitet, men inden jeg fik tænkt over det, var notesbogen fyldt med stikord som dynamik, detaljering, perspektiv, indlevelse osv. For at tage det nogenlunde systematisk er neutraliteten et så gennemgående træk, at jeg i et kort forvirret sekund fik associationen ”kedelig”. Efterhånden bliver neutraliteten defineret mere og mere i positiv forstand idet den forrygende detaljeringsgrad sammen med en vidunderlig kontrol over det brede, tredimensionelle perspektiv, får dig til at glemme at lytte til højttalerne, men i stedet fokusere 100 % på musikken. Det er ret spændende at følge operasangeres vandringer på scenen horisontalt, men endnu mere, når de benytter scenens dybde. Et sted i Figaros Bryllup står hovedpersonerne på scenen med den stammende Papageno nogle meter tilbage på scenen, og du er på intet tidspunkt i tvivl om præcist hvor ! Præcisionen i stedbestemmelsen af stemmer og instrumenter minder lidt om System Audio SA2K’s evner, men her får du den fysiske fornemmelse med og et øget bidrag til rumfornemmelsen takket være den afgrundsdybe, men herligt kontrollerede bas. Bassen kan med rette siges at være en anelse tilbagetrukket sammenlignet med tidens tendenser, men den er der, den er superdetaljeret og går helt ned i kælderen. Faktisk er det på stedbestemmelsen og bassens evner, at den anvendte effektforstærker skal stå sin prøve. Thules PA 100 er klart i underkanten, mens Primares effekttrin klarede opgaven ganske hæderligt, så længe niveauerne holdes i ave. Contour 3.3 er en 4 ohms højttaler og stiller dermed pæne, men ikke urimelige krav til det anvendte effekttrin. Med Primare PRE 30, Primare D30.2 CD-spiller og GamuT D 200 alle koblet i balanceret drift, var der ingen ende på oplevelserne og søndagen sluttede med næsten 100 klassiske CD’ere spredt ud over gulvet, mens jeg var ærgerlig over ikke at have brugt familieformuen på yderligere 500 af slagsen !!

Det er tydeligt, at D260 diskanten er en perle for sig selv. Superoptagelser af trommer med gode bækkener bliver til et studie i overtoner og forundring over milliarder af detaljer. Her har Dynaudio virkelig skudt papegøjen. Den beherskede bas og klart klingende mellemtone kan dog undertiden give rå heavyrock og technobeats en anelse pågående karakter med savtaksguitarer stående lige foran næsen på dig. Lige til denne genre kunne lyden have været en anelse mere amerikaniseret, men stort set al anden musik behandles med respekt fra 3.3’ernes side…. Dvs hvis du stikker dem en luset optagelse med én af tidens døgnfluer, får du sendt samtlige elendigheder i optagelsen lige i smasken uden nåde !! Gode til excellente optagelser er kilden til store oplevelser med masser af plads, luft og detaljer. Selv ved niveauer, der tillader telefonsamtaler i lytterummet, blev jeg undertiden fanget af klangen, så jeg helt glemte, hvad det var jeg talte i telefon om… !

OK, 40 K er mange penge og det bliver ikke mindre, hvis det øvrige udstyr matches 3.3’ernes evner. Det skal også tages med, at selve konstruktionen nu har en del år på bagen og der er kommet en række andre producenter, hvis højttalere befinder sig side om side med 3.3’erne.

Contour 3.3 får dog stadig min fulde anbefaling og bør afgjort inviteres indenfor til afprøvning, hvis du står foran en højttalerinvestering i denne klasse!
 

DynAudio
Web: www.dynaudiousa.com 
Specifikationer:
Se website

Nye anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Hotte anmeldelser
Hvad kan jeg få for 25 K?
01.05.2007
Hvad kan jeg få for 50 K?
23.03.2009
CD-afspiller test
23.08.2006
Kabel test
08.08.2006
Stortest: 5 billige DVD maskiner
14.05.2005
Seneste Nyheder
SVS Ultra Evolution
27.03.2024
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Nye Artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes