Her er du: Indsigtsartikler - THX – Skal man overhovedet bekymre sig? 19. marts 2024 | 07:29   
Redaktionelt
Forsiden
Nyheder
Anmeldelser
Indsigtsartikler
Besøgsartikler
Arrangementer
Interaktivt
Køb, Salg & Bytte
Tilbudsavisen
Debat Forum
Services
Kontakt
Søgning


THX – Skal man overhovedet bekymre sig?
Af: Ricky Petersen  [09.04.2006] Print artikel
THX har været igennem en meget turbulent tilværelse. Det har skabt en del forvirring – både hos pressen og forbrugerne.

Der er opstået en del svirende rygter og mange forbrugere er blevet i tvivl om hvor THX–standarden står i dag. Har bruddet med Lucas Film f.eks. medført ændrede standarder? HIFI4ALL.DK har haft fat i THX og fundet svarene!

THX – hvad er det?
THX standarden blev født i starten 80’erne af Georg Lucas, manden og instruktøren bag Star Wars filmene. Kvaliteten af biograferne rundt omkring i verden var på det tidspunkt meget varierende og ofte i en ringe standard. Publikum skulle slås med biografens dårlige lydanlæg, ringe betragtningsvinkel og udefra kommende larm. Alt sammen momenter der træk alt opmærksomheden væk fra lærredet. Georg Lucas var overbevist om, at biograferne ikke var i stand til, at formidle historien på den måde som han, som filminstruktør havde i tankerne. Han erkendte, at måden man producerede og gengav filmlyden på måtte revideres kraftigt. Georg Lucas var overbevist om, at både filmskaberne og biograferne kunne få glæde af et sæt standarder, som på flere parametre skulle opfylde et vist kvalitetsniveau. Georg Lucas ansatte en håndfuld ingeniører der fik til opgave, at gennemtænke hele den lange proces med at optage og mixe filmlyden. En del af deres mission gik også ud på, at finde nye måder til at forbedre kvaliteten i biografsalen. Det hele resulterede bl.a. i et state-of-the-art post-produktion filmstudie, Skywalker Ranch, der også i dag har den gule førertrøje, når det handler om produktion af lyd til film, tv og computerspil. Samtidig resulterede de mange anstrengelser i et sæt patenter og nogle tekniske kriterier for biografudstyr og akustik. Dette skulle sikre at det publikum hørte i biografsalen, var tæt på det lydmixeren og instruktøren hørte i mixestudiet. En biograf der opfyldte disse tekniske og akustiske kriterier kunne kalde sig THX-godkendte biografsale. THX blev hurtigt et anerkendt og benyttet kvalitetsmærke for en god filmoplevelse og i 1999 blev THX-standarden overført til hjemmebiografen, da laserdiskens indtog betød en stigning i hjemmebiografens udbredelse. Efter at havde set en film i sin egen hjemmebiograf, gik det op for Georg Lucas’s ledende ingeniør, Thomlinson Holman, at der var noget der ikke stemte.
I forhold til i biografen og mixestudiet, var oplevelsen ikke den samme. Laserdisken blev straks kontrolleret i studiet, da Thomlinson Holman i første omgang havde en mistanke om, at filmen måtte indeholde tekniske fejl. Til sin overraskelse var laserdisk versionen, teknisk set, helt identisk med den version fra biografen. Der var ingen fejl at spore på laserdiskens indhold.
Da det ikke var teknikken som ødelagde filmoplevelsen i hjemmebiografen, gik han i gang med at finde forklaringen et andet sted. Hurtigt stod det klart, at det faktum at omgivelserne i hjemmebiograferne er noget anderledes end en biografsal, var den væsentligste årsag til problemet.
Det resulterede i et sæt nye tekniske kriterier til brug for hjemmebiograf-udstyr og formålet var stadig det samme, at sikre udstyret i hjemmebiografen kunne gengive filmen, så tæt som muligt som da filmen blevet mixet. 
 
THX i dag
THX er i dag forandret, men ikke så meget som man skulle tro. Georg Lucas har ikke helt sluppet THX, men ejer i dag THX, sammen med 4 private investorer. En af dem er grundlæggeren af Creative Labs, hvilke har søsat rygterne om, at THX nu er overtaget af Creative Labs.
THX flyttede fra Skywalker Ranch allerede i 1997 og blev et uafhængigt firma i 2002.
I dag har THX kontorer og testfaciliteter tre steder i USA; I Detroit, Burbank (Hollywood) og hovedsædet i San Francisco. Her tester alt lyd- og billedudstyr for konsumerer og de professionelle. Filialen i Burbank tager sig af produktion og kopiering af lyd og billede, mens kontoret i Detroit primært tester produkter fra bilstereo industrien.

THX fastsætter selv sine krav, men standarderne bliver formet ud fra internationale standarder fra organisationer som SMPTE, AES, ITU, AAI, RIAA, EC, UL og mange flere. Kravene omhandler alt der har at gøre med at skabe, kopier, distribuere, og gengivelse af lyd og billede underholdning. THX fremstiller intet selv og har derfor ingen direkte konkurrence. Deres neutrale position gøre at de kan gå efter den bedste praksis, uden af tage hensyn til hvem der har udviklet det. ”THX er klar over, at mange forbrugerer har mistet tilliden til THX”, fortæller John Dahl og indrømmer, at THX desværre ikke har gjort særlige meget for at forklarer det. Vi vil gerne have at forbrugerne er klar over, at vi stadig repræsentere ”de gode varer”, men i forskellige kategorier med hver deres specifikationer. John Dahl har været i audiobranchen i ca. 30 år. Han har arbejdet som salgs og produktchef hos flere forskellige producenter, ligesom han har arbejdet som vejlende konsulent. John Dahl har haft fast skrivebord hos THX siden 1991 og er i dag ansvarlig leder af området der omhandler uddannelse af teknikere.

At få THX godkendt et produkt
Når et firma vil have THX–godkendt et produkt, f.eks. en surroundreceiver før første gang, begynder man så tidligt som to år før den endelige lancering, at gå i gang med planlægningen. Her gennemgås firmaets visioner med produktet og hvordan det kan forenes med en THX-godkendelse. Der er krav på alle aspekter af produktets grundlæggende parametre, derfor er det næsten umuligt at producere et godkendt produkt, hvis ikke man først har gennemgået tingene med en THX–tekniker. ”Vores specifikationer er ikke særlige komplicerede, til gengæld er de ekstraordinære gennemgribende”, fortæller John Dahl. Den liste der testes efter indeholder flere hundrede punkter som skal være i orden.

THX kigger ikke på features som bas og diskant regulering eller specielle DSP simulationer som; Hall, Jazz og Stadium. Heller ikke den automatiske kalibrering, som findes på flere surroundreceivere, kommer under luppen! I hvor stor en grad THX bliver involveret i udviklingen af et produkt, afhænger meget af det enkelte firma. Flere firmaer har haft THX-godkendte produkter i mange år, og er klar over hvad der kræves af deres produkter. I disse tilfælde, får THX blot en færdig prototype i hånden til den endelige test. Er der kommentarer og fejl, skal de rettes. Prototypen sendes igen til THX, som checker om de beskrevede fejl er korrigeret korrekt. Er de det, kan produktionen fløjtes i gang. 
THX blander sig ikke i, hvilke elektroniske komponenter fabrikanterne anvender. Men man kan hyre THX til at designe et produkt. Det er en meget dyr affære, så de fleste firmaer vælger at finde løsningerne selv. Som udgangspunkt kigger THX på den samlede dåse og tester den ned under gulvbrædderne. De samlede specifikationer fylder et par hundrede sider. En komplet test for en THX receiver, tager over 5 timer og der er endnu ikke nogen der er sluppet 100 % igennem første gang. 

THX til hjemmebiografen deler sig i to underkategorier – THX Ultra2 og THX Select2.
Man kan dog stadig finde udstyr med de ”gamle” godkendelser – THX Ultra og THX Select.

THX Ultra2 og THX Select2 adskiller sig på to punkter. Udgangseffekten og en enkelt feature. En THX Select2 godkendt surroundreceiver er specificeret til at spille 105 dB SPL peaks på en THX Select godkendt højttaler (minimum 89 dB følsomhed) i en afstand af 3 meter i et ca. 25 kvm stort rum. En THX Ultra2 godkendt receiver skal præstere det samme, men i en afstand af 3,5 meter i et rum på 35 kvm og på THX ultra2 godkendte højttalere. Disse specifikationer bør kun ses som guidelines, da receiveren vil kunne spille højere, hvis man f.eks. tilslutter et sæt højttalere med højere følsomhed, ligesom ikke alle ønsker 105 dB i lydtryk. Man skal ikke hænge sig alt for meget i rumstørrelserne. Hos THX var man nødt til at fastsætte nogle rumstørrelser til at lave specifikationerne ud fra. Her landede man på 25 og 35 kvm, som er to meget almindelige rumstørrelser i et almindeligt hjem. THX Select2 godkendelsen bruges kun til surroundreceivere. Separate surround komponenter kan kun godkendes efter THX Ultra2 kriterierne. Alle ”kvalitets” specifikationerne er de samme for både Select2/Ultra2, inklusiv signal-/støjkravene. Forskellen mellem THX Ultra2/Select2 og de ”gamle” THX Ultra/Select er, at THX Ultra/Select ikke har krav om forstærkning i 7.1 eller THX game mode. Signal-/støjforhold er blevet skærpet med 9 dB, mens udgangseffekten er den samme, men nu i 7.1.

THX har brugt mange år på, at spore sig ind på effekt kravene til de multikanale optagelser. Dette for at forstå, hvor meget effekt der er nødvendig i forskellige kombinationer af kanalerne, ved hvilke frekvenser og i hvor lang tid. THX bruger den erfaring når produkter skal testes. Selve testen er adskillige sider lang og kontrollerer mange forskellige kanal kombinationer, impedanser og peaks af effekt. Fordelen for både fabrikanten og forbruger er, at THX produkter altid kan spille højt, når de er koblet på et fornuftigt sæt højttalerer. Fordelen for fabrikanten er, at de ikke behøver at overdimensionere effektdelen i receiveren, selvom noget vælger at gøre det. Kravene til effekt, er de samme for både receivere og effektforstærker, men målemetoden er forskellig. På en separat effektforstærker skal alle kanaler overholde de samme krav, fordi det ikke er givet hvilken kanal der vil blive brugt til hvilken højttaler. Dette er væsentligt fordi, f.eks. surround kanalerne sjældent behøver høj effekt samtidig med centerkanalen. Med hensyn til at THX-godkende højttalerer, giver THX teknisk rådgivning til designet, men tester som regel ikke før den første prototype er klar. At godkende en højttaler tager gennemsnitlig 20-100 timer.

Hos THX har man fastsat delfrekvensen ved 80 Hz, både på receivere og højttalere. Det er der forskellige tekniske grunde til. For det første har man fundet frem til, at 80 Hz er den laveste frekvens vi kan lokalisere med vores ører. Hvis en godt konstrueret subwoofer har en stejl afrulning (24dB pr. oktav) vil placeringen være næsten umulig at lokalisere. Når man sender alt under 80 Hz til en korrekt placeret subwoofer, bliver bassen mere præcis ved lyttepositionen. Derudover kan man lave satellit-højttalerne mindre og med højere udgangseffekt, da de ikke skal trække den krævende bas. Dette gør dem mindre kostbare og lettere at placere i forhold til billedet. De 80 Hz i delfrekvens er bare nogle af de mange brikker i puslespillet og indføres i højttalere der arbejder godt med en delfrekvens ved 80 Hz. Det gør alle THX-godkendte højttalere, sammen med en masse der ikke er godkendte. Nogle højttalere og subwoofer arbejder ikke optimalt ved 80 Hz og her må man da eksperimentere med forskellige delfrekvenser. ”Der er intet hokus-pokus ved de 80 Hz”, forklare John Dahl, ”det er bare et meget logisk valg der fungerer godt i de fleste vel konstruerede systemer”.

 

Copyright THX.

THX teknologierne
Når en surroundreceiver eller processor bliver THX-godkendt, inkluderes der nogle forskellige teknologier i den processor der behandler surroundlyden. Teknologierne har til formål at tilpasse lyden til den akustik der er i en almindelig hjemmebiograf. 

THX Re-equalising ™
THX har fået skyld for at fjerne alle de høje toner fra filmens soundtrack.
Det folk formodentlig hører, er effekten af THX Re–Equalizing (THX ReEQ). Med andre ord, at film soundtracket er mixet præcist som den skal lyde i biografen. Men i biografen er højttalernes diskant gengivelse skruet op, for at kunne spille igennem lærredet og derved nå op til tilskuerne på bagerste række. Film der er mixet til biografen, vil derfor blive gengivet med en for lys og hård diskant i hjemmebiografen.
Det er THX ReEQ’s opgave at kompensere for dette. Hvis man bedre kan lide lyden uden THX ReEQ, er dette også okay. THX råder da også forbrugeren til at slå ReEQ til og fra, og så bedømme hvilken indstilling der er bedst. Man skal blot holde sig for øje, at filmens soundtrack så ikke vil svare til gengivelsen i en velkonstrueret og kalibreret biograf.

THX Timbre Matching™
Afhængig af retningen, vil øret opfatte lyd forskelligt fra surroundhøjttalerne i forhold til fronthøjttalerne. Dette skyldes, at vores øreflip ændre frekvensen en lille smule, så vi er i stand til at skelne bagfra kommende lyde fra lyde der kommer forfra. I hjemmebiografen kan det resultere i to lydfelter – et fra fronthøjttalerne og et fra surroundhøjttalerne. THX Timbre Matching forsøger at kompensere for dette, ved at agere som en elektronisk øreflip, således at lytteren placeres i midten af lydbilledet.
 
THX Adaptive Decorrelation™
Nogle film soundtracks har et mono lydspor til surroundkanalerne – specielt dem optaget før 1993. Hvis lytteren sidder for tæt på den ene surroundhøjttaler, vil lyden falde sammen i stedet for at involvere lyttere i filmen, som det er meningen. THX Adaptive Decorrelation justerer den ene surround kanals tid og fase i forhold til den anden. Det giver surroundlyden et bredere “sweetspoot”, og giver lytteren den rummelige fornemmelse, som man oplever i biografen.

THX Advanced Speaker Array™
THX Advanced Speaker Array (ASA) har til opgave, at optimerer de fire surround højttaleres lydfelt digitalt i forhold til materialet, der er specielt mixet med henblik på de store omgivelser, som skal skabes i film, musik og spil. THX ASA gør materialet til en mere behagelig oplevelse, når det afspilles hen over et 7.1 set-up. THX ASA teknologien tilbyder tre modes: THX Ultra2 / Select2 Cinema Mode, THX Music Mode og THX Games Mode.

THX Boundary Gain Compensation™
Sidder lytteren for tæt på rummets vægge, vil dette resultere i en fremhævelse af de laver frekvenser. Men ved “Boundary Gain Compensation” (BGC), der er findes på alle THX Ultra2 godkendte produkter, er det tilføjet et filter til alle kanaler. Bassen bliver justeret ned til en fladere og mere nøjagtig basgengivelse.

 

Der er ingen tvivl om, at THX stadig er et brugbart pejlemærke, når man skal handle udstyr til hjemmebiografen. Det vrimler med produkter til hjemmebiografen og det kan være svært at bevare overblikket imellem de mange farverige reklamer og gode salgstaler. Med et THX-godkendt produkt, er du sikret at produktet lever op til et minimum af krav, der langt hen af vejen, er fastsat af film- og TV-industrien selv. Det betyder dog ikke, at du med ro i sindet kan smide dine kritiske briller ud, når du handler hjemmebiografgear. En THX-godkendelse er ikke altid ensbetydende med en tilfredsstillende lydgengivelse eller tilstrækkelig effekt. Man skal huske, at THX-godkendelsen er baseret på et sæt minimumskrav, som kan være utilstrækkelige i forhold til de personlige forventninger om effekt, øvrige udstyr osv., du måtte havde til netop din hjemmebiograf. Man gør derfor dig selv en tjeneste ved at være tålmodig, når du handler nyt udstyr til hjemmebiografen. Du vil blive belønnet ved at give dig selv tid til at kigge og lytte.

Andre artikler
Avanceret model for højttalere
17.06.2013
Tidsforvrængning?
07.03.2011
Sådan sætter du din pladespiller korrekt op!
13.02.2011
Digital DIY korrektion af højtalere
26.09.2010
Streaming Audio Media
26.01.2010
Nye Besøgsartikler
SoundSociety 2024
03.03.2024
På besøg hos Dantax/Raidho
18.04.2023
På besøg hos Nordsø Records
07.03.2022
CPH HighEnd 2019
27.10.2019
På besøg hos Michell Engineering
26.09.2019
Seneste Nyheder
Triangle Borea BR10
16.03.2024
Matrix Audio
01.03.2024
Leak Sandwich 250
27.02.2024
Skinbjerg MC stepup
22.02.2024
Kef LSXII LT
02.02.2024
Nye Anmeldelser
Musical Fidelity A1
28.01.2024
Vincent DAC-700
02.10.2023
Revival Atalante 3
25.08.2023
Audio Research I/50
15.06.2023
Raidho X1.6
15.03.2023
Persondatapolitik  |  Copyright Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes