Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 00:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dacs Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 06:47 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Min nysgerrighed går mest af alt på hvor stor indflydelse den forudgående signalbehandling har på DAC’ens totale lydkvalitet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 254
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 12:44 | IP-adresse registreret Citér Tommy S.

En DAQ skal have en buffer så den er i stand til at håndtere interleaved data, og skal have en clock uden jitter.
Der kan være en digital upsampling. Det vil flytte Nyquist frekvensen tilsvarende, for så at kunne lave et blødt digitalt
lavpasfilter inden DA konverteren.
Er det den type korrektion du tænker på?
Eller tænker du på filtre til støjundertrykkelse eller regulering af output, hvis signalet er svagt?
Jeg går ud fra at vi snakker om en ekstern DAQ?
Hvis det er en DAQ inden i en forstærker kan der være aktiveret rum korrektion og anden korrektion
Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 15:26 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Sampling , kvantisering , konvertering . Så er det vel kvantesering der har mest betydning for lyden .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 19:55 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Kaj. skrev:
Min nysgerrighed går mest af alt på hvor stor indflydelse den forudgående signalbehandling har på DAC’ens totale lydkvalitet.


Ingen

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 21:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

I fald det accepteres, der ER lydforskel på eksempelvis to DACS (med alt der findes i et sådan apparat) hvori ligger den så?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 16 Maj 2024 kl. 23:27 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Hvorledes konverteringen til analog laves, om det er med op-amp's eller diskret opbygget. Det er lidt ligesom forskellen på RIAA's. Så det er egentlig den analoge del der har signaturen..

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 06:50 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Har du mulighed for at vise mig et diagram over et kredsløb, hvor man alene anvender OPAMP eller diskrete komponenter til konvertering af et digitalt signal til et analogt audiosignal til dagens almindelige standard.

For med det du fortæller kan vi i SMSL SU-1 DAC’en fjerne både XMOS interface og AKM DAC chippen og alligevel få konverteret det digitale signal til analogt i OPAMP ud til den analoge udgang. Og i min ASUS DAC fjerne C-Media interface og de to Texas Instrument PCM1795 DAC chip og lade de - i øvrigt udskiftelige OPAMP - klare opgaven. Nej, Flemming ……. Det kan du ikke mene i fuld alvor?

Har jeg forstået dig korrekt er alt i en DAC ud over nogle få OPAMP, der i den analoge udgang fungerer som filter og buffer uden betydning for lydkvaliteten. “Det skal vi da vist have en mand ud og se på”, som man siger.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 17:43 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg har en fornemmelse af, at så snart vi bevæger os ind i maskinrummet af et af vores apparater, dør interessen. Når det samtidig handler om
digitale signaler, hvor signalet kun består af nuller og etttaler, ja så kan intet gå galt. Kun det analoge signal kan komme til at lyde forkert, hvis vi
lader fantasien løbe af med os.

?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 18:45 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

@ Kaj .

Jeg mente at kvantiseringen af det digitale signal med alle de hersens filtre og tildelinger til nærmeste værdier osv. , var meget
hårdt arbejde for processoren .

Men har nu lyttet " længe " på SMSL SU-1 og ældre DAC`s og det lyder som om at de " ældre " DAC`s har det svært med
hastigheden , lyde starter og slutter nærmest sløvt . Hvorimod SMSL SU-1 starter og slutter enormt hurtigt i lydene , det er jo
dynamik , så det er vel samplingen der ekstrem god .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 19:19 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Samplingen uden jitter kræver jo en præcis ( lineær ) strømforsyning til at drive clock`en , så jeg fatter ikke at det kan lade sig
gøre med SMSL SU-1 , som her kører på 5V USB-lader .

Tænkte hvis man købte en ultra lineær 5V`s strømforsyning , så ville SMSL SU-1 komme til at lyde endnu bedre ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 19:23 | IP-adresse registreret Citér 7100Vejle

Jeg har let ved at høre forskel på min Audia flight pre og min ARC ref 5. Jeg kan sagtens høre forskel på på mine 4 pick ups. Jeg har svært ved
at høre forskel på min Audia Flight cd one, min Cambridge azur 851N og min Antimode dual core brugt som dac.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 17 Maj 2024 kl. 19:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Og det understøtter også min erfaring med "digitale" produkter. Drevet i en CD-afspiller udgør en langt større forskel end en dac... på den måde minder drev-delen om en pickup, for det handler til dels om mekanisk præcision under aflæsningen. Men i det øjeblik at der læses 2-4 gange samt gemmes i en buffer, så bliver drevet af mindre betydning. Og så er et CD-rom drev fint.

Men noget der i min bog gør stor forskel på dacs, er deres strømforsyning, som skal være overdimensioneret, superstabil og 100% støjfri. Det kan være nat og dag, på en dac hvor man kan skifte den. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 05:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Audioloud skrev:
@ Kaj .
Jeg mente at kvantiseringen af det digitale signal med alle de hersens filtre og tildelinger til nærmeste værdier osv. , var meget
hårdt arbejde for processoren .
Men har nu lyttet " længe " på SMSL SU-1 og ældre DAC`s og det lyder som om at de " ældre " DAC`s har det svært med
hastigheden , lyde starter og slutter nærmest sløvt . Hvorimod SMSL SU-1 starter og slutter enormt hurtigt i lydene , det er jo
dynamik , så det er vel samplingen der er ekstrem god .

Jeg har nemt ved at tilslutte mig din tanke. Er den digitale bearbejdning af data ikke perfekt kan den efterfølgende DAC chip og
de efterfølgende OPAMP ikke redde resultatet.

Du skriver videre: Samplingen uden jitter kræver jo en præcis ( lineær ) strømforsyning til at drive clock`en , så jeg fatter ikke
at det kan lade sig gøre med SMSL SU-1 , som her kører på 5V USB-lader . Tænkte hvis man købte en ultra lineær 5V`s
strømforsyning , så ville SMSL SU-1 komme til at lyde endnu bedre ? Citat slut.

Jeg har fundet beskrivelsen af XMOS chippen som tager sig af den beskrevne digitale proces forud for DAC chippens opgave med
at konvertere de digitale data til analogt signal. Den arbejder betydelig hurtige end aldrende forgængere og bruger mindre
strøm. Strøm afsætter varme som igen har indflydelse på elektronikkens funktioner.

Uanset hvor mange lineære strømforsyninger du anvender fordeles forsyningsspændingen til lokale SMPS reguleringer i SMSL
SU-1. Du skal altså til at skille apparatet elektrisk fuldstændig ad og erstatte disse. Men hvad mere vigtigt er. Jeg har i min
læsning til emnet konstateret vigtigheden af clockens frekvensstabilitet i relation til XMOS og dens præcision. Temperatur i og
omkring kredsløbet er vigtigt og her kommer det lave strømforbrug til hjælp. Stort strømforbrug øger temperaturen og den
påvirker krystallet som styrer clocken. Frekvensen ændrer sig. Betydningen heraf har fået blandt andet TEAC til at gå all in og
lave en separat clock til en masse penge hvor man netop sikrer sig stabil temperatur til krystallet. Stabil clockfrekvens.
https://teac.jp/int/product/cg-10m-a/top
Vigtigt er det at det er clocken i en asynkron DAC som overtager shaping og timingen af de digitale data fra lydfilerne apparatet
skal oversætte til musikken vi lytter til.

Jeg har mest af alt lyst til at kalde DAC’en vi begge anvender som humlebien der ikke kan flyve, men trodser teori og
videnskaben ved at gøre det. Det musikalske indtryk er også for mig som du beskriver. Og sammenholder jeg oplevelsen an
denne med min 2011 version af ASUS Essence One er dens svage afrunding af musikinstumenternes konturer en af detaljerne i
forskellen mellem dem. Hvilket sikkert mange sætter pris på i erkendelse af, at vi hver har vores præferencer for “den rigtige
lyd”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 06:22 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

7100Vejle skrev:
Jeg har let ved at høre forskel på min Audia flight pre og min ARC ref 5. Jeg kan sagtens høre forskel på på
mine 4 pick ups. Jeg har svært ved at høre forskel på min Audia Flight cd one, min Cambridge azur 851N og min Antimode dual
core brugt som dac.

Uanset der er mange år siden jeg parkerede tonearmen i dens armrest husker jeg stadig hvor tydelig forskel der er på to
pickup’er. Forskelle på den samme pickup og to “ens nåleindsatser” endda. Og det er der jo ikke noget at sige til, da der er tale
om transducere, der konverterer en mekanisk bevægelse til et elektrisk signal.
En DAC der oversætter et digitalt signal til analogt kommer tættere på og for mange så tæt på at man ikke bemærker nogen
forskel. Hvilket samtidig gør DACs uinteressante “for de lyder jo ens”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 09:09 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

En dac kan sammenlignes med en riaa... det kan ikke blive bedre end det signal, den modtager fra aftastning/stream!

Som en god kollega i branchen plejer at sige: "Det er dét, som sker før og efter dac'en, der er vigtigt. Dac'en i sig selv skal nok finde ud af det."

Forstået sådan, at det ikke bliver bedre end de data der leveres, som du også er inde på, Kaj  Og så skal analogudgangen også være af en høj kvalitet, ganske som en riaa, hvor riaa-korrektionen i sig selv er ret nem...

Hertil kommer at jo bedre strømforsyningen er, jo nemmere arbejder de "digitale" kredsløb også i dac'en!

 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 11:09 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Mikkel skriver: "Det er dét, som sker før og efter dac'en, der er vigtigt. Dac'en i sig selv skal nok finde ud af det."

Det første kan vi ikke blive uenige om, MEN ...... taler du om "DAC'en" som et apparat med alt hvad der indgår, ELLER .....
..... taler du isoleret om DAC chip'en som oversætter de digitale data til analogt signal?


"DAC" bruges jo i daglig tale om begge dele. Apparatet - "en DAC" - består jo af mere end en DAC chip.
For det er alene sidstnævnte som udfører opgaven med at omdanne de digitale data til et analogt signal.
Oftest efterfulgt at nogle OPAMP's som buffer før udgangen.
Herfra forlader jeg DAC'ens "maskinrum".

God Pinse!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 165
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 21:35 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Hej
En del fabrikater jeg ikke rigtig kender ;-)

Jeg har en Audio Synthesis DA-X....vist købt i 1994 og den var vist ret OK den gang....hvordan er udviklingen gået med DAC ?

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1256
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 21:59 | IP-adresse registreret Citér Flemming

Kaj. skrev:
Nej, Flemming ……. Det kan du ikke mene i fuld alvor? Har jeg forstået dig korrekt er alt i en DAC ud over nogle få OPAMP, der i den
analoge udgang fungerer som filter og buffer uden betydning for lydkvaliteten. “Det skal vi da vist have en mand ud og se på”, som man siger.


Jeg er overhovedet ikke med på hvad du mener?!? Det jeg mente var at en op-amp eller diskret elektronik er nødvendig for at konvertere den strøm
udgang (I/V) der kommer fra de her dac chips. Der er det nemt med de balancerede signaler fra dac chippen og så fodre en instrumentation kobling
bestående af tre op-amp's ligesom den du viser et billede af. Her er det afgørende at disse er fodret med en god strømforsyning etc...

https://www.ti.com/lit/ug/sleu037/sleu037.pdf?ts=17159863936 49

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2796
Sendt: 18 Maj 2024 kl. 23:27 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Tak for diagrammet, Flemming.
Kigger du og andre grundigt på diagrammerne i din henvisning (!) får man entydigt bekræftet, at et apparat (i daglig tale kaldet en DAC)
indeholder langt mere end bare DAC chippen, som er den komponent i apparatet, der konverterer de digitale signaler til analog signal.
For de det måtte interessere, viser siden 2-7 alt den digitale elektronik, der går forud for den egentlige konvertering.

Og det er i dette kredsløbsunivers jeg spørger ind til processernes indflydelse på "DAC'ens" (apparatets) totale lydgengivelse!!

Signalet fra ovenstående sendes videre til diagrammet på side 2-5. HER MØDER DET DIGITALE SIGNAL DAC'EN !!
DAC'en som konverterer det digitale signal til analogt. Den efterfølges af diverse OPAMP buffere på vejen ud.

Tager vi et blockdiagram af selve DAC chippen i Flemmings eksempel ser det sådan ud. Men der er meget mere forud.
Suppler med at se henvisningen


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes